Input:

Reminiscenční terapie - Praktická cvičení

1.4.2021, , Zdroj: Verlag Dashöfer

10.1
Reminiscenční terapie - Praktická cvičení

Kolektiv autorů

1. KDO JSEM

Cíl:

  • Vytvoření příjemného, bezpečného prostředí pro sdílení vzpomínek k tématu.

  • Připomenout si příjemné, důležité vzpomínky ke svému jménu.

  • Zachycení podoby jména – např. formou "ruky".

Materiál:

  • Rodné listy seniorů, případně inspirativní dobové dokumenty (např. z internetu).

  • Bílé a barevné papíry (bílý papír buď pro jednotlivce, nebo pro celou skupinu – podle toho zvolit vhodnou velikost), nůžky, lepidlo, tužky, pastelky, fixy, případně jiné výtvarné potřeby.

Příprava:

  • Požádat seniory, zda by mohli se setkání přinést rodné listy.

  • Zjistit význam a původ jednotlivých jmen všech účastníků + data svátků.

  • Vyhledat písně, které se vztahují ke jménům + texty písní pro účastníky.

Průběh:

  • Uvítání – přiblížení tématu – zeptat se na to, zda si donesli vlastní rodné listy. Tyto položit na stůl, tak aby byly dostatečně viditelné pro všechny účastníky. Rozhovor o předložených vzpomínkových předmětech.

  • Zeptat se každého účastníka na jeho jméno, pro lepší zapamatovatelnost pro ostatní doplnit o to, co rád dělá/dělal. (Např. "jmenuji se Renáta, mám moc ráda ovoce".)

  • Připojit písničky, které se vztahují ke jménům jednotlivých účastníků.

  • Verbální část: Kdo mi vybral mé jméno? Jak mne kdo oslovoval? Rodová jména? Dědičnost jména v rodině? Jaké jsou obměny jména, které mám rád/nerad? Vztah ke svému jménu? Vzpomínka spjatá s mým narozením? S mým jménem? (Veselá příhoda, historka, která se traduje v rodině.) + Připojit původ jmen, jejich zastoupení v ČR apod.

  • Kreativní aktivita – Senioři si na svůj papír nebo na společný obkreslí svou ruku. Do každého prstu napíší podobu svého jména, se kterou mají spjatou vzpomínku. Je možné do dlaně vepsat báseň, úryvek vzpomínky, která se váže ke jménu. Senior si může svůj obtisk ruky vybarvit, polepit, upravit tak, aby se mu výsledná ruka s jeho jménem líbila. Reminiscenční asistenti jsou k dispozici, během kreativní činnosti se doptávají na vzpomínky k tématu.

  • Reminiscenční asistent po kruhu připomene všechna jména, shrne vyřčené, všichni se společně chytí za ruce (symbol propojení) a zazpívají si společně vybranou píseň.

  • Po ukončení činnosti – zhodnocení práce, poděkování všem za aktivitu, diskuse o tom, jak se téma líbilo, jak se seniorům pracovalo, co by případně změnili.

  • Prostor pro to, kdyby chtěl některý účastník něco k tématu dodat.

  • Pozvání na další setkání.

2. MÍSTO, ODKUD POCHÁZÍM

Cíl:

  • Vytvoření příjemného, bezpečného prostředí pro sdílení vzpomínek k tématu.

  • Připomenout si příjemné, důležité vzpomínky k místu svého narození, dětství.

  • Výroba společné mapy "mého srdce", kde budou zachycena místa důležitá pro seniora.

Materiál:

  • Dobové (odpovídající době narození a dětství seniorů) fotografie míst, kde se účastníci narodili a prožili své dětství.

  • Mapa Československa, slepá mapa Československa v dostatečné velikosti (pokud je práce skupinová – formát A1 nebo větší, podle počtu účastníků; pokud bude každý senior pracovat sám za sebe – formát A4).

  • Barevné papíry, fixy, lepidlo, nůžky.

Ilustrační foto

Příprava:

  • Před setkáním zjistit, odkud senioři pocházejí.

  • Zajistit fotografie k tématu (okopírovat je do formátu, který bude dostatečně přehledný pro všechny účastníky skupiny – cca vel. A4) – požádat seniory, případně rodinné příslušníky, zda mají své vlastní fotografie. Pokud senioři osobní fotografie nemají, je vhodné je pro seniory připravit (z dobových pohlednic, internetu, místních kronik, archivu, osvědčilo se oslovit přímo starostu obce, který může pomoci se získáním dobového materiálu, apod.).

  • Získat informace o lokalitě, kde senior prožil dětství.

  • Připravit písně, které se vztahují k dané lokalitě.

Průběh:

  • Uvítání – přiblížení tématu – zeptat se na to, zda si donesli vlastní fotografie. Tyto položit na stůl, tak aby byly dostatečně viditelné pro všechny účastníky.

  • Každý z účastníků hovoří o místě, kde se narodil, zda si pamatuje na příhodu, kterou má spojenou s tímto místem. (Je vhodné mu předložit fotografie míst, pokud nemá vlastní.)

  • Na mapě sledujeme a ukazujeme jednotlivá místa, o kterých senioři hovoří.

  • Vyzveme seniory, zda znají píseň, která se vztahuje k jejich místu, případně ji sami doplníme a podpoříme ostatní ke zpěvu.

  • Kreativní aktivita – vytvořit mapu "mého srdce" – senior sám nebo s dopomocí vystřihne srdce z barevného papíru, každý má svou barvu (velikost taková, aby se vešla do mapy). Nalepí do mapy své srdce (může i více míst), je vhodné přidat popisek, kresbu, která zachycuje vzpomínku. Reminiscenční asistenti jsou k dispozici, během kreativní činnosti se doptávají na vzpomínky k tématu.

  • Stimulující otázky: Kde se narodili? Kde vyrůstali? Které místo považují za svůj domov? Kam rádi/často jezdili? Kde bylo/je jejich srdce? apod.

  • Po ukončení činnosti – hodnocení práce, poděkování všem za aktivitu, diskuse o tom, jak se téma líbilo, jak se seniorům pracovalo, co by případně změnili.

  • Pozvání na další setkání.

3. JAK JSME BYDLELI

Cíl:

  • Vytvoření příjemného, bezpečného prostředí pro sdílení vzpomínek k tématu.

  • Připomenout si příjemné, důležité vzpomínky na své bydlení v dětství, mládí.

  • Kresba ve dvojicích – např. dětské pokoje, oblíbené části domu, prostor před domem apod. – bližší seznámení se účastníků mezi sebou.

Materiál:

  • Dobové fotografie zachycující bydlení (fotografie mohou být vlastní od seniorů anebo z jiných zdrojů – např. internet).

  • Knihy a časopisy o bydlení z daného časového období.

  • Papíry, pastelky, fixy.

Ilustrační foto

Příprava:

  • Před setkáním vyhledat dobové fotografie bydlení podle data narození seniorů.

  • Požádat seniory, případně jejich rodinné příslušníky o donesení fotografií jejich bydlení v dětství (bytu, domu, prostoru kolem domu, zahrady, bytového nábytku, doplňků apod.).

  • Přinést drobnější dobové předměty k tématu (např. dečky, vázy, hodiny, nádobí z kuchyně, apod.) – mohou přinést senioři nebo pracovníci.

  • Dobové předměty použít jako dekoraci prostoru pro setkání.

Průběh:

  • Uvítání – přiblížení tématu – zeptat se na to, zda si donesli vlastní fotografie. Tyto položit na stůl, tak aby byly dostatečně viditelné pro všechny účastníky.

  • Vyzvat účastníky, aby hovořili o svých fotografiích, předmětech, případně navazovat na předměty a fotografie k tématu.

  • Inspirace k verbální části: Co se vám vybaví jako první vzpomínka na vaše bydlení v dětství? Jak vypadal váš dům, váš byt, váš pokoj? Kterou část vašeho bydlení jste měli nejraději? Kde jste trávili nejvíce času? Kdo tam s vámi byl? Jaký jste měli doma nábytek? Kde jste jej kupovali? Nebo kdo vám jej vyráběl? Máte k tomu nějakou historku, příběh? Jak to vypadalo kolem domu? Co jste viděli z okna?

  • Kreativní aktivita: rozhovory ve dvojicích – konkrétní zadání – např. místo, které jsem měl v našem bydlení nejraději, nebo můj pokoj apod. Jedna osoba vypráví a druhá toto vyprávění zachycuje pomocí kresby – náčrtku pokoje, místnosti. Ten, kdo vypráví, může do kresby zasahovat pouze slovně, kresbu vytváří naslouchající. Pokud se stane, že se nepodaří zachytit vzpomínku podle vyprávění, je možné začít kresbu znovu tak, aby byl vyprávějící spokojen. Po dokončení kresby je možné se vyměnit, aby oba z dvojice měli možnost vyzkoušet si obě role. (Obměna – je možné, aby si každý z účastníků kreslil sám svoji vzpomínku. Záleží na složení účastníků dané skupiny.) Je vhodné zaměřit se na detaily – barva koberce, květiny v místnosti, obrázky, knihy apod. Reminiscenční asistenti jsou k dispozici, během kreativní činnosti se doptávají na vzpomínky k tématu. Pokud kresba probíhala ve dvojicích – jsou kresby představeny vždy tím, kdo kreslil, vyprávějící může doplňovat.

  • Po ukončení činnosti – zhodnocení práce, poděkování všem za aktivitu, diskuse o tom, jak se téma líbilo, jak se seniorům pracovalo, co by případně změnili. Prostor pro to, kdyby chtěl některý účastník něco k tématu dodat.

  • Pozvání na další setkání.

4. DĚTSTVÍ

Cíl:

  • Vytvoření příjemného, bezpečného prostředí pro sdílení vzpomínek k tématu.

  • Ztvárnění zážitků z dětství pomocí pantomimy.

  • Připomenout si příjemné, důležité vzpomínky z dětství.

Materiál:

  • Dobové fotografie zachycující dětství seniorů, na kterých budou zachyceny děti dané doby, styl oblékání, hračky, hry apod.

  • Dobové předměty k tématu dětství – hračky, hry, oblečení, talíř apod.

Příprava:

  • Před setkáním vyhledat dobové fotografie odpovídající tématu dětství podle data narození seniorů.

  • Požádat seniory, případně jejich rodinné příslušníky o donesení fotografií z dětství (v kočárku, v dětské postýlce, s oblíbenou hračkou, v dobovém oblečení, s účesem apod.).

  • Přinést drobnější dobové předměty k tématu (např. panenku, plyšového medvěda, leporelo, památník, dětské oblečení, boty apod.) – mohou přinést senioři nebo pracovníci.

  • Dobové předměty použít jako dekoraci prostoru pro setkání.

Průběh:

  • Uvítání – přiblížení tématu – zeptat se na to, zda si donesli vlastní fotografie. Tyto položit na stůl, tak aby byly dostatečně viditelné pro všechny účastníky.

  • Ztvárnit pomocí pantomimy činnosti z dětství, které byly pro účastníky typické – může začít pracovník, aby motivoval seniory (např. cvrnkání kuliček, skákání gumy, přebíraná provázku, hra na obchod, na indiány, na vojáky apod.). Ostatní se poté ke každé ukázce přidají, tzn. že všichni ve skupině opakují stejnou činnost.

  • Vyzvat účastníky, aby hovořili o svých fotografiích, předmětech, případně navazovat na předměty a fotografie k tématu.

  • Inspirace k verbální části: Co se vám vybaví jako první, když se řekne dětství? Vzpomenete si na písničku z dětství, říkanku? (Společně si ji ve skupině zazpívat, zarecitovat.) Jaká byla vaše oblíbená hračka v dětství? Oblíbená dětská hra (doma, venku, stolní)? Kde jste si nejraději hráli? Jak jste se oblékali? apod.

  • Pomocí talíře povzbudit skupinu, aby každý z účastníků hovořil o svém oblíbeném, případně neoblíbeném jídle v dětství. "Zkuste si představit, jaké jídlo byste si přáli mít na talíři, kdybyste se vrátili do dětství? Co by tam určitě bylo? A co by tam naopak nebylo?" Talíř poslat v kruhu každému účastníkovi tak, aby si jej předávali mezi sebou. (Např.: "Když jsem byla malá, měla jsem ráda brynzové halušky od mojí babičky, která tam dávala... A co by na mém talíři v dětství určitě nebylo, je mléčná polévka ze školní jídelny, která...")

  • Po ukončení činnosti – zhodnocení práce, poděkování všem za aktivitu, diskuse o tom, jak se téma líbilo, jak se seniorům pracovalo, co by případně změnili.

  • Prostor pro to, kdyby chtěl některý účastník něco k tématu dodat.

  • Pozvání na další setkání.

5. ŠKOLNÍ LÉTA

Cíl:

  • Vytvoření příjemného, bezpečného prostředí pro sdílení vzpomínek k tématu.

  • Připomenout si příjemné, důležité vzpomínky z období školní docházky.

Materiál:

  • Dobové fotografie zachycující školní léta seniorů, na kterých budou zachyceny děti ve škole dané doby, styl školního oblékání, školní třídy, školní pomůcky apod.

  • Dobové předměty k tématu škola – např. aktovka, penál, učebnice, slabikář, školní sešity, tabule a křídy apod.

  • Papíry (linkované), tužky, propisky, plnicí pera, inkoust, zvoneček.

Příprava:

  • Před setkáním vyhledat dobové fotografie odpovídající tématu škola podle data narození seniorů (knihy, časopisy, internet).

  • Požádat seniory, případně jejich rodinné příslušníky o donesení fotografií ze školních let (první den ve škole, společné školní foto, školní výlety apod.).

  • Přinést drobnější dobové předměty k tématu (např. vysvědčení, aktovku, penál, dřevěná pravítka, stará plnicí pera, kalamář, inkoust apod.) – mohou přinést senioři nebo pracovníci.

  • Dobové předměty použít jako dekoraci prostoru pro setkání. Pokud je tabule – napsat na ni křídou "Vítáme Vás" + datum (jako ve škole).

Průběh:

  • Přivítat účastníky zazvoněním na zvoneček (jako při začátku vyučování ve škole).

  • Uvítání – přiblížení tématu – zeptat se na to, zda si donesli vlastní fotografie. Tyto položit na stůl, tak aby byly dostatečně viditelné pro všechny účastníky.

  • Vyzvat účastníky, aby hovořili o svých fotografiích, předmětech, případně navazovat na předměty a fotografie k tématu škola.

  • Inspirace k verbální části: Jaká je vaše první vzpomínka na školu? Kde byla vaše škola? Jak vypadala vaše třída? Kolik vás bylo ve třídě? Byla to smíšená třída (dívky i chlapci dohromady)? Kolik ročníků bylo v jedné třídě? Jak se jmenoval váš třídní (váš oblíbený třídní)? Kteří učitelé byli oblíbení/neoblíbení? Z jakého důvodu? Jací byli? Co vás ve škole nejvíce bavilo? Jak vypadala vaše cesta do školy? Jakou jste měl aktovku? Co jste v ní nosil/a? Kdo vedle vás seděl v lavici (váš oblíbený spolužák)? Co jste nosil/a na svačinu? Jaké bylo vaše vysvědčení? Jaké byly ve škole odměny (případně tresty)? Jaké jste měli školní předměty? Musel/a jste se učit, připravovat dělat domácí úkoly? Máte nějakou veselou školní historku? apod.

  • Zazvonit zvonečkem – uvést hodinu krasopisu – požádat každého seniora, aby se podepsal psací pomůckou, která mu bude nejbližší, na předložený linkovaný papír (je vhodné mít pod ním podložku), případně aby napsal úryvek školní básně, kterou mohou ve skupině společně odrecitovat (reminiscenční asistent motivuje ostatní k aktivitě, ocení každý příspěvek – může i formou hry: "Píši Vám výborně." apod.).

  • Po ukončení činnosti – zhodnocení práce, poděkování všem za aktivitu, diskuse o tom, jak se téma líbilo, jak se seniorům pracovalo, co by případně změnili.

  • Prostor pro to, kdyby chtěl některý účastník něco k tématu dodat.

  • Pozvání na další setkání.

6. PRÁZDNINY

Cíl:

  • Vytvoření příjemného, bezpečného prostředí pro sdílení vzpomínek k tématu.

  • Připomenout si příjemné, důležité vzpomínky z období školních prázdnin.

  • Ztvárnění zážitků z období prázdnin pomocí pantomimy.

Materiál:

  • Dobové fotografie zachycující letní tábory, batohy, děti s prarodiči, přírodu, dobové dopravní prostředky (autobusy, vlaky) apod.

  • Dobové předměty k tématu prázdniny – např. krosna, kufr, staré jízdenky, staré mapy, pohlednice, fotoaparát, ručník, koupací čepice, knihy, časopisy apod.

  • Čtvrtky formátu A5, pastelky, fixy, propisky, tužky.

Příprava:

  • Před setkáním vyhledat dobové fotografie odpovídající tématu prázdnin podle data narození seniorů (knihy, časopisy,

Nahrávám...
Nahrávám...