Input:

Aktivizační programy u seniorů s demencí

1.4.2021, , Zdroj: Verlag Dashöfer

3
Aktivizační programy u seniorů s demencí

Kolektiv autorů

Úvod

U seniorů s demencí můžeme praktikovat všechny z dříve jmenovaných aktivizačních technik. Musíme ale vědět, co lze u klientů s demencí využít a čeho se naopak vyvarovat.

Příznaky demence, na které je třeba při aktivizaci brát ohled:

  • poruchy paměti (především krátkodobé),

  • zpomalení psychomotorického tempa,

  • omezená schopnost koncentrace,

  • zhoršené prostorové vnímání,

  • zhoršení kvality řeči, různé poruchy řeči,

  • emoční změny,

  • zhoršení smyslového vnímání.

V prvních stadiích demence je ale mnoho lidí stále schopno:

  • vzpomenout si na věci a události z minulosti,

  • vyjádřit názor,

  • nabídnout radu,

  • provádět naučené a hluboce zafixované vzorce chování,

  • vyjádřit emoce,

  • navazovat sociální kontakty,

  • mít požitek ze smyslových vjemů,

  • mít smysl pro humor,

  • mít zájem o ostatní,

  • mít snahu pomáhat.

Zásady provádění aktivizací u lidí s demencí:

  • klidné prostředí bez rušivých vjemů,

  • uzpůsobené prostředí (bezbariérové prostředí, výrazné označení jednotlivých místností),

  • příjemné prostředí (osvětlení, teplota, výzdoba),

  • zapojování smyslových vjemů v kombinaci s kognitivními aktivitami,

  • důraz na dlouhodobou paměť a senzorickou stimulaci,

  • vhodná skladba aktivit (časté střídání pro udržení pozornosti, těžší cvičení střídat s lehčími),

  • omezení nutnosti rozhodování klientů,

  • spolupráce s rodinou,

  • podpora samostatnosti, sebeobsluhy,

  • udržení pohyblivosti a jemné motoriky,

  • pravidelný režim (stejný čas), zachovávání zvyklostí,

  • individuální přístup,

  • empatie, schopnost vnímat momentální naladění klienta.

Aktivizační metody a přístupy používané u seniorů s demencí

Validace

Validace je metoda komunikace založená na empatii, vcítění se do klienta a akceptování jeho osobnosti. Spočívá v navozování pocitu důvěry a blízkosti. Komunikace s člověkem s demencí probíhá tak, že s ním mluvíme nebo nasloucháme jeho tématu, nevnucujeme mu jiné téma. Snažíme se orientovat v realitě klienta a přijmout jeho čas, emoce, zážitky, přijmout momentální emoci, kterou klient projeví. Přínosem této metody je, že napomáhá obnovovat v klientovi pocity vlastní hodnoty.

Orientace v realitě

Terapeutický

Nahrávám...
Nahrávám...