Input:

Senzorická aktivizace a stimulace - Příklady trénování jednotlivých smyslů

1.4.2021, , Zdroj: Verlag Dashöfer

5.1
Senzorická aktivizace a stimulace - Příklady trénování jednotlivých smyslů

Kolektiv autorů

ZRAK

Kimova hra

Před klienty na stůl nebo na zem položíme několik předmětů. Počet určíme podle možností skupiny/klienta. Ve vymezeném čase se pak klienti snaží předměty si zapamatovat, poté je všechny zakryjeme a společně sepisujeme seznam toho, co jsme viděli. Pro ulehčení cvičení můžeme při vybavování dát nápovědu.

Barvy a tvary

K tomuto cvičení si připravíme různě barevné papíry a vystřižené základní tvary, jako jsou kruh, čtverec, trojúhelník, obdélník. Ve cvičení poté nejprve samostatně ukážeme jednu barvu nebo jeden tvar a snažíme se společně přijít na různé věci, které barvě nebo tvaru odpovídají. V jednodušší verzi hledáme to, co vidíme kolem sebe. Těžší varianta je vyjmenovávat další věci s barvou nebo tvarem spojené. Nejtěžší varianta je pak vymyslet věci, které mají konkrétní barvu i tvar dohromady.

Příklad: žlutá barva – slunce, pampeliška, kanárek, hvězda apod.

kruh – okno, hrnek, panenka v oku, podtácek apod.

žlutý kruh – slunce, slunečnice apod.

Mince a bankovky

Při tomto cvičení najde kromě zraku uplatnění i hmat. Předložíme všechny druhy mincí a pozorně si je prohlédneme a osaháme. Zjistíme zrakem i hmatem, jak se liší velikostí, vroubkováním po obvodu apod. Poté si pozorně prohlédneme všechny bankovky. Jakou mají barvu, jaká osobnost je na nich vytištěná, co je z druhé strany apod. Všechny pak odložíme z dohledu.

Mince poté zkoušíme popisovat zpaměti. Také je můžeme vložit do pytlíčku a zkusit je poznat podle hmatu. V jednodušší variantě vložíme do pytlíčku třeba jen dvě mince známé hodnoty a klient podle hmatu určuje, která je která. V těžší variantě umístíme do pytlíčku všechny. Klient mince buď určuje podle hmatu postupně se zrakovou kontrolou nebo zcela bez zrakové kontroly, kdy zkontroluje výsledek až po vyjmutí a určení všech mincí.

U bankovek se klienti snaží bez zrakové kontroly vzpomenout si, jakou barvu jednotlivé bankovky měly, které osobnosti na nich jsou, případně i na obrázek z druhé strany.

SLUCH

Rozeznávání zvuků

Klienti mají zavřené oči a snaží se identifikovat zvuky, které vytváří terapeut.

Příklady: zavrzání židle, škrábání nehty po stole, zmačkání papíru do koule, trhání papíru, cinkání klíči, odemykání/zamykání dveří, potlesk, dupání, ťukání tužkami o sebe, pískání, cinknutí sklenkami o sebe apod. Fantazii se meze nekladou.

Pokud máme k dispozici nějaké CD se zvuky (zvířat, dopravních prostředků, hudebních nástrojů, melodie apod.), využijeme je. Případně můžeme některé zvuky nahrát a ze záznamu pouštět. Terapeut může také zkusit zanotovat melodie známých písní a klienti hádají jejich názvy.

Hádání předmětů podle zvuku

Neprůhledné skleničky naplníme různými drobnými věcmi (korálky, špendlíky, obiloviny, mince, kamínky...). Klienti podle zvuku při zatřesení skleničkou hádají, co by mohlo být uvnitř. Lze takto naplnit také dvě nebo více skleniček stejným obsahem a klienti musejí rozdělit skleničky podle stejného zvuku, samozřejmě bez zrakové kontroly.

ČICH

Koření

Připravte si několik kořenek se známými druhy koření, jako jsou majoránka, pepř, skořice,

Nahrávám...
Nahrávám...