Input:

Smyslová aktivizace a stimulace - Praktická cvičení

1.4.2021, , Zdroj: Verlag Dashöfer

5.2
Smyslová aktivizace a stimulace - Praktická cvičení

Kolektiv autorů

Cílem setkání ve smyslové aktivizaci inspirované doktorkou Montessori je udržet si povědomí o průběhu kalendářního roku, mít k němu vztah (ke dnům, měsícům), umět pojmenovat roční období, přiřadit k nim charakteristické činnosti, rituály, obyčeje. Povzbudit komunikaci, jak verbální tak neverbální, zaměřit se na zlepšení slovní výbavnosti, slovní zásoby. Věnovat pozornost sociální interakci, znovu prožít vědomí sounáležitosti a sdílení s ostatními účastníky skupiny.

Podklady pro uváděná cvičení jsou dostupná v elektronické podobě na zákaznickém portálu www.zakaznik.dashofer.cz.

1. PŘÍCHOD JARA

Materiál:

  • Jednotlivé listy kalendáře – s jarními měsíci + názvy měsíců na samostatných kartičkách, s číselnými údaji pro sestavení aktuálního data, pojmenování dne a roku.

  • Obrázky vystihující dané měsíce (např. duben – změny počasí, květen – zamilovaná dvojice pod rozkvetlou třešní apod.).

  • Skleničky (nabarvené, aby nebyla vidět barva tekutiny) s uzávěrem, který má v sobě drobné otvory, v nich přípravky na čistění domácnosti (Diava, Okena, apod.).

  • Notebook, reproduktory, připojení k internetu.

Příprava:

  • Připravit na stůl jednotlivé listy kalendáře, názvy měsíců na kartičkách, obrázky vztahující se k daným měsícům.

Průběh

Uvítání:

  • Stabilní uvítací rituál – každé setkání začíná zacinkáním na zvoneček, pro lepší přehlednost všech zúčastněných.

  • Rituál přivítání se s každým jednotlivě – dotyk (např. podání ruky, pohlazení po rameni), oční kontakt, slovní přivítání.

Úvod:

  • Účastníci si prohlédnou materiál připravený na stole.

  • Společně pojmenovat den v týdnu, datum, rok.

Práce se vzpomínkami – trénink paměti:

  • Co se vám vybaví jako první, když se řekne jaro?

  • Co pro vás symbolizuje jaro?

  • Co máte na něm nejraději?

  • Máte nějakou příjemnou vzpomínku na jaro v dětství?

  • Co jste většinou dělali na jaře jako děti?

  • Jaké hry máte spojeny s jarem?

  • Jaké činnosti jste dělali na zahradě na jaře?

  • Jaké vůně jsou pro vás spjaty s jarem?

  • Jaké jarní písničky, básničky se vám vybaví? (Společný zpěv, recitace, pustit píseň z internetu.)

  • Jaké oblíbené jídlo je pro vás charakteristické pro období jara?

  • Jaké zvuky vám oznamují jaro?

Aktivita:

  • Připravit na stůl všechny obrázky vztahující se k jaru a kartičky s názvy měsíců – účastníci pojmenují jednotlivé obrázky.

  • Přiřadí je k jednotlivým jarním měsícům.

  • Stimulace seniorů k tomu, aby dávali další podněty pro obrázky, které chybějí mezi kartičkami.

  • Pro lepší přehlednost upevnit na nástěnku, kde je možné kartičky přesouvat a vést diskusi k tématu mezi účastníky.

  • Jarní úklid – každý účastník si zlehka přičichne ke skleničce, zkusí poznat, co je jejím obsahem, případně co se mu vybaví, k čemu přípravek používali... Rozhovor na téma jarní úklid, který pro mnohé byl součástí příchodu jara.

Závěr:

  • Shrnutí tématu, společné práce.

  • Na závěr zacinká zvonek.

  • Pozvání na další setkání.

  • Vyvěšení tabule s jarními měsíci a přirazenými kartičkami na chodbu, aby byla viditelná a přístupná pro ostatní obyvatele zařízení.

2. JARNÍ KVĚTINY

Materiál:

  • Kalendář – pro orientaci v aktuálním datu.

  • Nakoupit (natrhat) jarní květiny (za asistence aktivních seniorů), cibulky jarních květin, obrázky jarních květin (zalaminované) z herbáře, názvy květin na kartičkách, usušené jarní bylinky ve sklenicích (miskách), v látkových pytlících, komponenty pro přípravu bylinkového čaje z usušených jarních bylinek, skleněné konvice.

  • Notebook, reproduktory, připojení k internetu.

Příprava:

  • Připravit stůl kalendář – pro sestavení aktuálního data (kartičky s číslicemi, měsíci, rokem, dny).

Průběh

Uvítání:

  • Stabilní uvítací rituál – každé setkání začíná zacinkáním na zvoneček, pro lepší přehlednost všech zúčastněných.

  • Rituál přivítání se s každým jednotlivě – dotyk (např. podání ruky, pohlazení po rameni), oční kontakt, slovní přivítání.

Úvod:

  • Účastníci si prohlédnou materiál připravený na stole.

  • Společně pojmenovat den v týdnu, datum, rok.

Práce se vzpomínkami – trénink paměti:

  • Jaké květiny pro vás znamenají příchod jara?

  • Kde je můžeme najít?

  • Pěstovali jste jarní květiny na zahradě?

  • Jaké jste nacházeli volně v přírodě?

  • Jaké jarní bylinky jste sbírali?

  • K čemu jste je užívali?

  • Jak jste je skladovali?

  • Kdo vás to učil?

  • Jarní práce na zahradě?

Aktivita:

  • Připravit na stůl vázy s jednotlivými květinami (tulipány, narcisy, petrklíči, podbělem apod. – podle dostupnosti) + připravit cibulky květin + názvy květin na kartičkách.

  • Senioři postupně přiřadí názvy květin ke květinám. Mohou si každou květinu vzít k sobě, přivonět, dotknout se jí.

  • Přeložit nádoby (pytlíky) se sušenými jarními bylinkami + názvy bylinek na kartičkách. Senioři přiřazují jednotlivé názvy.

  • Příprava čaje z bylinek – podle chuti každého účastníka. Sledovat, jak se bylinky chovají v konvici po zalití horkou vodou, věnovat pozornost vůni čaje, chuti.

  • Stimulace seniorů k tomu, aby dávali další podněty k bylinkám, květinám spojeným s jarem.

  • Pro lepší přehlednost umístit květiny ve vázách na stůl s přiřazenými názvy, stejně misky (či sklenice) se sušenými bylinami + názvy.

  • Pokud je dostatek času – zkusit poznat bylinky pouze čichem přes látkový pytlík.

Závěr:

  • Shrnutí tématu, společné práce.

  • Na závěr zacinká zvonek.

  • Pozvání na další setkání.

  • Stůl s květinami a názvy umístit na chodbu tak, aby byl přístupný ostatním obyvatelům zařízení.

3. PŘÍCHOD LÉTA

Materiál:

  • Jednotlivé listy kalendáře – s letními měsíci + názvy měsíců na samostatných kartičkách, s číselnými údaji pro sestavení aktuálního data, pojmenování dne a roku.

  • Obrázky vystihující dané měsíce (např. červen – školáci končí školu, červenec – koupání v řece, plody na zahradě apod.).

  • Notebook, reproduktory, připojení k internetu.

Příprava:

  • Připravit na stůl jednotlivé listy kalendáře, názvy měsíců na kartičkách, obrázky vztahující se k daným měsícům.

Průběh

Uvítání:

  • Stabilní uvítací rituál – každé setkání začíná zacinkáním na zvoneček, pro lepší přehlednost všech zúčastněných.

  • Rituál přivítání se s každým jednotlivě – dotyk (např. podání ruky, pohlazení po rameni), oční kontakt, slovní přivítání.

Úvod:

  • Účastníci si prohlédnou materiál připravený na stole.

  • Společně pojmenovat den v týdnu, datum, rok.

Práce se vzpomínkami – trénink paměti:

  • Co se vám vybaví jako první, když se řekne léto?

  • Co pro vás symbolizuje léto?

  • Co máte na něm nejraději?

  • Máte nějakou příjemnou vzpomínku na léto v dětství?

  • Co jste většinou dělali v létě jako děti?

  • Jaké hry máte spojeny s létem?

  • Jaké letní písničky, básničky se vám vybaví (společný zpěv, recitace, pustit píseň z internetu)

  • Jaké činnosti jste dělali na zahradě v létě?

  • Jaké vůně jsou pro vás spjaty s létě?

  • Jaké jídlo pro vás nejlépe vystihuje léto?

  • Jaké zvuky vám oznamují léto?

Aktivita:

  • Připravit na stůl všechny obrázky vztahující se k létu a kartičky s názvy měsíců – účastníci pojmenují jednotlivé obrázky.

  • Přiřadí je k jednotlivým letním měsícům.

  • Stimulace seniorů k tomu, aby dávali další podněty pro obrázky, které chybějí mezi kartičkami.

  • Pro lepší přehlednost upevnit na nástěnku, kde je možné kartičky přesouvat, a vést diskusi k tématu mezi účastníky.

Závěr:

  • Shrnutí tématu, společné práce.

  • Na závěr zacinká zvonek.

  • Pozvání na další setkání.

  • Vyvěšení tabule s letními měsíci a přirazenými kartičkami na chodbu, aby byla viditelná a přístupná pro ostatní obyvatele zařízení.

4. LETNÍ DOVOLENÁ

Materiál:

  • Kalendář – pro orientaci v aktuálním datu.

  • Obrázky vystihující téma dovolené – moře, hory, zámky, hrady, dopravní prostředky, slunce, sportovní obuv, sluneční brýle, klobouk, opalovací krém apod.

  • Lepicí guma na připevnění obrázků.

  • Nakoupit (natrhat) ovoce (za asistence aktivních seniorů) a sirup pro přípravu domácí limonády, perlivá voda, led + brčka.

  • Mapa Evropy (slepá) – v dostatečné velikosti (cca A0) + fixy se silným hrotem.

  • Notebook, reproduktory, připojení k internetu.

Příprava:

  • Připravit stůl kalendář – pro sestavení aktuálního data (kartičky s číslicemi, měsíci, rokem, dny).

Průběh

Uvítání:

  • Stabilní uvítací rituál – každé setkání začíná zacinkáním na zvoneček, pro lepší přehlednost všech zúčastněných.

  • Rituál přivítání se s každým jednotlivě – dotyk (např. podání ruky, pohlazení po rameni), oční kontakt, slovní přivítání.

Úvod:

  • Účastníci si prohlédnou materiál připravený na stole.

  • Společně pojmenovat den v týdnu, datum, rok.

Práce se vzpomínkami – trénink paměti:

  • Co se vám vybaví jako první, když se řekne dovolená?

  • Jak jste trávili svoji dovolenou?

  • Na kterou svoji dovolenou vzpomínáte nejraději?

  • Máte nějakou příjemnou vzpomínku z dovolené?

  • S kým jste jezdil/a na dovolenou?

  • Kde jste byl/a na dovolené nejdál?

  • Jaké vůně jsou pro vás spojeny s dovolenou?

  • Jaká hudba je spjatá s vaší dovolenou? Dohledat na internetu, pustit pro podkreslení atmosféry.

Aktivita:

  • Připravit společně domácí limonádu – senioři si vyberou oblíbené ovoce, sirup a vyrobí si osvěžující limonádu.

  • Připravit na stůl všechny obrázky vztahující se k dovolené – účastníci pojmenují jednotlivé obrázky.

  • Vyberou si ty obrázky, které jsou jim příjemné, případně vytvoří dvojice, podle shody.

  • Stimulace seniorů k tomu, aby dávali další podněty pro obrázky, které chybějí mezi kartičkami.

  • Předložit mapu Evropy – senioři umisťují své kartičky na místa, která navštívili – přilepují je pomocí lepicí gumy. Dopisují své podněty, které je k danému místu napadají.

Závěr:

  • Shrnutí tématu, společné práce.

  • Na závěr zacinká zvonek.

  • Pozvání na další setkání.

  • Vyvěšení mapy Evropy s kartičkami na chodbu, aby si ji mohli prohlédnout i ostatní obyvatelé zařízení.

5. MERUŇKOVÁ SEZÓNA

Materiál:

  • Kalendář – pro orientaci v aktuálním datu.

  • Nakoupit (natrhat) meruňky (za asistence aktivních seniorů), cukr, pektin, sklenice, víčka, kousky látek, provázky, cedulky (lepicí) na označení.

  • Nakoupit suroviny na výrobu tvarohových meruňkových knedlíků.

Příprava:

  • Připravit stůl kalendář – pro sestavení aktuálního data (kartičky s číslicemi, měsíci, rokem, dny).

  • Domluva s personálem kuchyně na spolupráci při výrobě marmelády a meruňkových knedlíků.

Průběh

Uvítání:

  • Stabilní uvítací rituál – každé setkání začíná zacinkáním na zvoneček, pro lepší přehlednost všech zúčastněných.

  • Rituál přivítání se s každým jednotlivě – dotyk (např. podání ruky, pohlazení po rameni), oční kontakt, slovní přivítání.

Úvod:

  • Účastníci si prohlédnou materiál připravený na stole.

  • Společně pojmenovat den v týdnu, datum, rok.

Práce se vzpomínkami – trénink paměti:

  • Máte vzpomínku spjatou s meruňkami?

  • Kde a kdo je u vás pěstoval?

  • Co jste z nich vyráběli?

  • Prosím podělte se o rodinný (oblíbený) recept, co všechno je na něj potřeba?

  • Jaké jiné letní ovoce jste zpracovávali?

  • Jakým způsobem?

Aktivita:

  • Připravit společně základ pro meruňkovou marmeládu – očistit ovoce, nakrájet na kousky, zvážit, podle množství připravit cukr a pektin (uvaření marmelády zajistí personál kuchyně ve spolupráci s aktivními seniory).

  • Připravit cedulky na skleničky – kreativní tvorba nápisu, podle nápadů seniorů.

  • Příprava látkových koleček (vystřižení, příprava provázku nebo stuhy), kterými se dozdobí sklenička marmelády. (Naplnění skleniček proběhne v kuchyni, kde se i vychladí – pro zajištění bezpečnosti seniorů a zabránění popálení.) Umístění látkového dekoru proběhne až po vychlazení skleniček s marmeládou.

  • Příprava těsta na tvarohové knedlíky. Výroba knedlíků. (Uvaření proběhne v kuchyni, následně budou servírovány na oběd, případně večeři.)

Závěr:

  • Shrnutí tématu, společné práce.

  • Na závěr zacinká zvonek.

  • Pozvání na další setkání.

  • Meruňkové marmelády mohou být

Nahrávám...
Nahrávám...